
این عادت ها بهره وری شما را از بین می برند!
فارغ از سبک زندگی که دارید، بهرهوری شخصی همواره یک مهارت حیاتی است. اما در این دنیای مدرن، حواسپرتی بهآسانی روشنکردن صفحه کامپیوتر شماست. تغییر مدلهای کاری این مشکل را بدتر کرده است زیرا کسبوکارهای بیشتری به سمت رویکرد کار از خانه گرایش پیدا میکنند. اکنون، ساعات کاری شخصی و شغلی - حرفهای بیش از هر زمان دیگری باهم ادغامشدهاند و داشتن تمرکز کامل روی هرکدام آنها بهصورت مجزا، دشوار است.
ترک عادات یک چالش است، اما اولین قدم برای انجام این کار، شناخت ویژگیهای غیرمولد خود و داشتن اراده برای اصلاح آنهاست. اگر احساس میکنید آنطور که میتوانید بازدهی ندارید و میخواهید کارایی روزانهتان را بهبود ببخشید، با نگاهی واقعبینانه به برنامههای روتین روزمره خود، خوب و بد، شروع کنید و بپرسید که آیا آنها مانعی برای استفاده اعظمی از پتانسیل شما هستند یا خیر. بهعنوانمثال، در اینجا سه عادت غیرمولد وجود دارند که ممکن است بدون اینکه متوجه شده باشید، گرفتار آنها باشید:
1. چند وظیفهای در مقابلِ وظیفه / تعویضی
مولتیتسکینگ یا چند وظیفهای بودن اشکالی ندارد. درواقع، برای برخی از افراد، این تمرین میتواند بهرهوری شخصی را بهبود بخشد. اما دریافت یک نتیجه مثبت از چندوظیفگی وقتی اتفاق میافتد که شما آگاهانه آن را انجام میدهید.
شما باید تمایز واضحی میان چند وظیفهایبودن و «وظیفه / تعویضی» قائل شوید. چند وظیفهای در کار معمولاً شامل یک کار تکراری و یا بدون نیاز به فکرکردن است، مانند بافتن ژاکت هنگام تماشای یک برنامه تلویزیونی. همچنین میتواند شامل جابجایی بین وظایف درصورتیکه پیشرفت یکی از کارها متوقف شود هم تعبیر شود. بهعنوانمثال، شما ممکن است برای پاککردن ذهن خود از نوشتن، به شستن لباس مشغول شوید.
بیشتر بخوانید: 10 راهکار بینظیر برای کاهش استرس کارآفرینی
از سوی دیگر، وظیفه / تعویضی، به معنای تلاش برای انجام دو کار بهصورت همزمان است، مانند خواندن کتاب و انجام مکالمه تلفنی بهطور همزمان. تغییر سریع توجه بین یک موضوعی که روی آن تمرکز شده و موضوع بعدی، درعینزمان ذهن را به جهات زیادی میکشاند. بهطور علمی ثابت شده است که این موضوع باعث طولانیتر شدن کار شده و امکان رخداد خطا را افزایش میدهد.
هرچه بیشتر بتوانید از انجام وظیفه / تعویضی خودداری کنید و یا روی یک کار واحد و یا یک حالت چند وظیفهای پربارتر تمرکز کنید؛ بهتر است!
فهرستکردن کارها راهی عالی برای جلوگیری از وظیفه – تعویضی و افزایش بهرهوری شخصی است. اما بدون سازماندهی مناسب، فهرستکردن کارها نیز میتواند بهسرعت منجر به مشکلاتی مانند عدم اولویتبندی و یا تراکم بیشازحد وظایف شود. از فهرستکردن برای ایجاد یادداشتها و فهرستهای کارها، تنظیم یادآورها و نشانهگذاری کارهای مهم استفاده کنید.
2. تلاش برای بهخاطرسپردن همهچیز
حتی منسجمترین مغز هم گاهی اوقات همهچیز را باهم مخلوط میکند. تکیه کامل به حافظه خود برای دقت، بهخصوص در موارد زیاد، برای کارآمدبودن مانند بازی با آتش است. هر چه چیزهای بیشتری را به خاطر بسپاریم، خطر فراموشی قطعات مهم پازل بیشتر میشود.
هنگامیکه ما سعی میکنیم موضوعات زیادی را بهخاطر بسپاریم، مقدار زیادی از اطلاعات مهم میتوانند از بین بروند، بهخصوص وقتیکه صحبت از جزئیاتی مانند زمان، تاریخ و برنامه باشد. استرس ایجادشده در تلاش برای بهخاطرسپردن جزئیات زیاد، مشکل را تشدید میکند و منجر به افزایش ناامیدی و کاهش طبیعی بهرهوری شخصی میشود.
بهجای اینکه سعی کنید همهچیز را خودتان به خاطر بسپارید، با فهرستکردن تمام موضوعات و ارقام در یک "مغز دوم" مرکزی در کامپیوتر یا موبایل خود، قدرت تمرکز خود را افزایش دهید. یادداشتهای ذخیرهشده در یک سیستم، همه در یک مکان زندگی ذخیره میشوند و میتوانند با سایر برنامههایی که در زندگی روزمره خود استفاده میکنید ارتباط برقرار کنند. دریافت افکار و بایگانیکردن آنها بهسرعت به آزادکردن ذهن شما کمک میکند تا روی چیزهای مهمتر تمرکز کنید.
3. پیادهسازی نکردن یک سیستم
اگر میخواهید بهرهوری شخصی خود را به حداکثر برسانید، بهتر است که به زندگی خود بهعنوان یک سیستم نگاه کنید. هر یک از جنبههای زندگی شما با هر یک از جنبههای دیگر تعامل دارد—شما برای کسب درآمد کار میکنید، برای مثال، از درآمد حاصل از آن برای خرید در زندگی شخصی خود استفاده میکنید. کار مولد مستلزم ایجاد تعادل و هماهنگی میان تمامی اجزاء است.
اتخاذ این رویکرد «تفکر سیستمی» نسبت به زندگی، به معنای تجزیه این مؤلفهها و بررسی نحوه تعامل آنها با یکدیگر است. اگر هفتهای دو بار به باشگاه میروید و هفتهای دو بار به خواربارفروشی میروید، سعی کنید آن را با توقف در فروشگاه در راه بازگشت از باشگاه به خانه انجام دهید، بهجای اینکه هر فعالیت را بهصورت جداگانه انجام دهید. این اقدام میتواند در زمان، تلاش و هزینههای حملونقل شما صرفهجویی کند.
سازماندهی سیستمی کارها و زندگی در مقیاسی جامع، اولین قدم در مسیر بهرهوری است. ایجاد یک مرکز ساختاریافته از لیستها، برنامهها، تقویمها و یادآوریها در یک سیستم (کامپیوتر و یا موبایل) به شما کمک میکند تا شانس کافی برای افزایش بهرهوری شخصی را داشته باشید.
کلید بهرهوری شخصی
بهرهوری شخصی به پرورش عادات خوب و ترک عادتهای بد بستگی دارد که مثل همیشه وابسته به خود فرد است. اگر نتوانید عاداتی را که به بهرهوری شما آسیب میزنند، برطرف کنید، سیستمهای پیچیده یا داشتن مجموعهای از برنامهها بهتنهایی کاری از پیش نخواهند برد. برای جلوگیری از تکرار اشتباهات قبلی، باید تمایلات متقابل بهرهوری خود را شناسایی کنید تا بتوانید بهرهوری شخصی خود را افزایش دهید.
اپلیکیشن (Evernote) ابزاری است که نهتنها استفاده از برنامهها، یادآوریها و تقویمها را ساده میکند، بلکه به شما کمک میکند تا عادتهای بد خود را شناسایی کرده و آنها را ترک کرده، عادات خوب را ایجاد و حفظ کنید. درمجموع، میتوانید حواسپرتی را حذف و روی ایجاد یک سبک زندگی بهتر و سازنده تمرکز کنید.
بهترین و نزدیکترین مرکز مشاوره در اصفهان را در بیزاَپ پیدا کنید!