
چگونه پیج اینستاگرامتان را به اکسپلور برسانید؟
برای بسیاری از ما رسیدن به صفحه اکسپلور اینستاگرام یک رویا است. در واقع رسیدن به اکسپلور، به معنی موفقیت، دیده شدن و افزایش تضمینی بازدید پیج شما است. راههای زیادی برای دیده شدن و رشد در اینستاگرام وجود دارد که اغلب آنها تبلیغاتی است و شما با پرداخت مبلغی، میتوانید در صفحات زیادی تبلیغ کنید. اما رسیدن به صفحه اکسپلور اینستاگرام به این معنا است که شما بدون پرداخت هزینه و رایگان، در معرض دید هزاران و شاید میلیونها کاربر قرار میگیرید.
الگوریتم اکسپلور اینستاگرام بسیار جالب است و صفحه شما را به افرادی نمایش میدهد که احتمال علاقه آنها به محتوای صفحه شما زیاد است. این الگوریتم دائماً در حال تکامل و تلاش است تا از نمایش محتوای مشکل ساز، آزاردهنده و نامناسب به کاربران جلوگیری کند و محتوای ایدهآل هر شخص را به او نمایش دهد.
اگر شما به عنوان یک کسب و کار در اینستاگرام فعالیت میکنید، رسیدن به اکسپلور میتواند برای شما بسیار مفید و ارزشمند باشد؛ زیرا از این طریق میتوانید مشتریان جدید زیادی پیدا کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با روشهای رسیدن به اکسپلور اینستاگرام آشنا کنیم. تحقق این رویا چندان مشکل نیست، تنها به صبر و کمی تلاش نیاز دارد.
بیشتر بخوانید: بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام
صفحه اکسپلور چیست؟
پیش از این که به معرفی راهکارها برسیم، بیایید کمی با صفحه اکسپلور آشنا شویم. این صفحه شامل مجموعهای از عکسها، فیلمها، ریلز و حتی استوری است که به هر کاربر کمک میکند محتواها، حسابهای کاربری، هشتگها یا محصولات مورد علاقه خود را پیدا کرده و دنبال کند. الگوریتم این صفحه از ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشین پیروی میکند تا دقیقاً محتوای مورد نظر کاربر را به او برساند. به احتمال زیاد محتوایی که در اکسپلور به شما نمایش داده میشود، بر اساس افرادی که فالو کردهاید و جستجوهای شما گلچین و به شما نمایش داده میشود.
همان طور که میدانید، میتوانید این صفحه را با ضربه زدن روی آیکون ذرهبین که در منوی پایین قرار دارد پیدا کنید. در قسمت بالای اکسپلور کادری برای جستجوی افراد، حسابها، هشتگها و حتی مکانها قرار داده شده است. جالب است بدانید که حتی با جستجوری کلمه کلیدی نیز میتوانید محتوای مورد نظر خود را پیدا کنید و لازم نیست حتماً نام حساب کاربری یا هشتگ را تایپ کنید! صفحه اکسپلور میتواند ساعتها فرد را به خود مشغول کند. این قسمت هیچ انتهایی ندارد و شما هرچه اسکرول کنید و پایین بروید، تا بینهایت محتوایی برای نمایش به شما وجود دارد. به گفته اینستاگرام روزانه 200 میلیون حساب کاربری، فید اکسپلور را بررسی میکنند.
الگوریتم اکسپلور چگونه کار میکند؟
هیچ دو صفحه اکسپلوری در اینستاگرام، مانند هم نیستند. اگه شما اکسپلور خود را با دوستتان مقایسه کنید، متوجه این موضوع خواهید شد. صفحه اکسپلور هر حساب کاربری، بر حسب علایق صاحب آن حساب کاملاً شخصیسازی شده است. این الگو از ماشین لرنینگ برای تنظیم محتوای نمایش داده شده به کاربر استفاده میکند. این محتوا بر اساس فعالیت کاربر در اینستاگرام و رتبه پست براساس تعامل کاربران انتخاب و رتبهبندی میشود.
اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، انتخاب محتوا توسط الگوریتمها برای نمایش در اکسپلور بر اساس موارد زیر است:
- حسابهایی که شخص آنها را دنبال میکند.
- حسابها و محتواهایی که شبیه علایق کاربر است.
- پستهایی که کاربر تعامل بیشتری با آنها برقرار میکند.
- پستهایی که تعامل بالایی دارند.
آیا داشتن حساب تجاری یا بیزینس اکانت در رسیدن به اکسپلور نقش دارد؟
در حال حاضر ملاک رتبهبندی اینستاگرام برای نمایش حساب کاربری در اکسپلور، حسابهایی است که کاربران تعامل بیشتری با آنها برقرار میکنند و تفاوتی ندارد که صاحب یک کسب و کار باشند یا یک صفحه شخصی را مدیریت کنند.
در وبسایت اینستاگرام میخوانیم: "هدف ما این است که مشاغل را قادر سازیم تا ارتباطات معنادارتری با مخاطبان خود برقرار کنند و توسط افرادی کشف شوند که میخواهند علایق خود را دنبال کنند."
چرا رفتن به اکسپلور اهمیت زیادی دارد؟
نمایش پست شما در اکسپلور به این معناست که محتوای شما در معرض دید کاربران بیشتری قرار میگیرد. بر این اساس در ادامه به برخی از مزایای رفتن به اکسپلور اشاره کردهایم:
افزایش نرخ تعامل که باعث میشود پست شما بیشتر و بیشتر به اکسپلور برود و طرفداران بیشتری پیدا کنید.
- پیدا کردن فالوورهای جدید
- افزایش نرخ تبدیل و سود آوری پیج
- افزایش فروش محصولات یا خدمات
تکنیکهای رسیدن به اکسپلور
بازار هدفتان را بیشتر بشناسید.
برای این که بتوانید تعامل خود را با مخاطبان افزایش دهید و به اکسپلور برسید باید شناخت کافی از مخاطبان و محتوای مورد علاقه آنها داشته باشید. از این طریق میتوانید با تولید محتوای جذاب مطابق سلیقه آنها، تعامل بیشتری با آنها برقرار کنید و توجه آنها را به خود جلب کنید.
برای شروع میتوانید به موارد زیر فکر کنید:
- استفاده از چه لحنی برای مخاطبان جذابتر است؟
- آیا سبکی از عکاسی وجود دارد که توجه آنها را بیشتر جلب کند؟
- مخاطبان من چه نوع کپشنهایی را بیشتر میپسندند؟
محتوای تعاملی تولید کنید و به اشتراک بگذارید.
با درک بهتر بازار هدفتان میتوانید محتوای جذابتری برای آنها تولید کنید. از پستهای اسلایدی (ورق زدنی)، ویدئو، نظرسنجی و ... کمک بگیرید و مخاطبان خود را درگیر محتوای خود کنید. قدرت کپشننویسی را دست کم نگیرید. کپشن پستهای شما میتواند کاربران را به نوشتن کامنت یا ارسال پست برای دیگران دعوت کند؛ از این رو برای موفقیت شما و رسیدن به اکسپلور اهمیت زیادی دارد.
استفاده از ویدئو در صفحه یک راهکار عالی دیگر برای راه یافتن به اکسپلور است. این ویدئوها در اکسپلور خود به خود پخش میشوند و نسبت به تصاویر، در اندازه بزرگتری نمایش داده میشوند؛ بنابراین احتمال این که کاربر روی آن کلیک کند و وارد پست شما شود بسیار زیاد است.
از تصاویری با کیفیت بالا استفاده کنید و مهارتهای داستانگویی خود را تقویت کنید. کاربران جذب شنیدن داستانهای جذاب میشوند. به خاطر داشته باشید که تعامل با کاربران فراتر از دریافت لایک و کامنت است و باید نرخ اشتراکگذاری و ذخیره پستها را نیز افزایش دهید. پس محتوایی جذاب، باکیفیت و مفید تولید کنید تا کاربران آن را ذخیره کنند یا برای یکدیگر ارسال کنند.
از ریلز استفاده کنید.
حتماً درمورد مزایای فعال کردن ریلز (Reels) شنیدهاید. این قابلیت که چند ماهی است در ایران مورد توجه قرار گرفته، ادعا میکند که نرخ تعامل صفحه را بسیار بالا میبرد و محتوای منتشر شده در قالب ریلز به بیش از 70 درصد مخاطبان پیج نمایش داده میشود. این قابلیت برای اینستاگرام به قدری دارای اهمیت است که یک تب اختصاصی برای آن تهیه کرده است؛ بنابراین موفقیت در ریلز میتواند راهی برای رسیدن به صفحه اکسپلور باشد. البته توجه داشته باشید که اگر ویدئوهای خود را در تیکتاک تهیه کردهاید و دارای لوگوی تیکتاک است ممکن است اینستاگرام الگوریتمهای به خصوصی برای آنها در نظر گرفته باشد. این مورد هنوز کاملاً مشخص نیست.
روشها و فرمتهای مختلفی از جمله ریلز و آیجی تیوی (IG tv) را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای صفحه شما بهتر جواب میدهد. در جریان بهروزرسانیها و اخبار اینستاگرام باشید تا بفهمید ر لحظه کدام فرمت از محتوا برای اینستاگرام در اولویت قرار دارد.
جامعهای فعال پرورش دهید.
یکی از اهداف اصلی صفحه اکسپلور اینستاگرام، متصل کردن افراد به جامعهای در این پلتفرم است. در واقع جامعهسازی یکی از اساسیترین عوامل موفقیت اینستاگرام است. این به آن معنا است که باید در برنامهریزی بازاریابی خود در این شبکه حتماً آن را در نظر بگیرید.
هرچه جامعه مخاطبین شما در اینستاگرام فعالتر باشند، الگوریتمهای اینستاگرام آن را به عنوان یک سیگنال مثبت شناسایی کرده و احتمال بیشتری دارد که شما را به افرادی با علایق مشابه در اکسپلور نمایش دهد.
به مخاطبان خود فرصت بدهید تا با حساب کاربری شما ارتباط بیشتری برقرار کنند. با فالوورهای خود در بخش کامنتها، دایرکت، استوری و سایر روشها ارتباط برقرار کنید و اجازه دهید آنها احساس راحتی بیشتری در برقراری ارتباط با شما داشته باشند. همچنین یک راه موثر این است که جامعه مخاطبان خود را تشویق کنید تا اعلانهای (نوتیفیکیشنها) پست شما را روشن کنند و زودتر از بقیه از محتوای منتشر شده توسط شما باخبر شوند.
زمانی که فالوورهایتان آنلاین هستند پست بگذارید!
در الگوریتمهای اینستاگرام، به روز و به موقع فعالیت کردن اهمیت زیادی دارد؛ به این معنی که اگر پست شما کاملاً جدید باشد به تعداد بیشتری از دنبالکنندگان شما نمایش داده میشود. در نتیجه تعامل و بازدید بیشتری میگیرید که این امر اولین قدم برای رفتن به اکسپلور اینستاگرام است. آنالیزهای بلاگ HootSuite از بهترین زمان برای ارسال پست در اینستاگرام نشان میدهد که هر صنعت و حوزهای زمان مخصوص به خود را دارد. برای به دست آوردن این زمان نیازی به مطالعه مقالات طولانی و تحلیلی نیست (گرچه آنها هم کمک میکنند)؛ بلکه کافی است سری به قسمت اینسایت (insight) در اینستاگرام خود بزنید. در این قسمت ساعات و روزهایی که مخاطبین شما بیش از بقیه زمانها فعال هستند نمایش داده میشود.
از تگهای مرتبط استفاده کنید.
افزودن مکان (تگ جغرافیایی)، تگ کردن اکانتها و استفاده از هشتگهای مرتبط یکی از روشهای فرعی اما مهم برای گسترش دسترسی به محتوا در اکسپلور اینستاگرام است. به یاد داشته باشید مردم از صفحه اکسپلور برای جستجوی مکانها و هشتگها نیز استفاده میکنند. اگر یک هشتگ خاص باعث جلب توجه فرد شود، میتواند آن را فالو کند و پستهای مربوط به آن را مشاهده کند. هشتگها و مکانهایی را برای پستهای خود انتخاب کنید که مخاطبین مرتبط را به شما متصل میکند و طرفداران زیادی دارد.
تگ کردن اکانتهای مرتبط نیز راه دیگری برای نشان دادن محتوای شما به تعداد بیشتری از مخاطبان است. اطمینان حاصل کنید که در پستهای خود حسابهای مرتبط را روی تصاویر تگ میکنید. برای مثال اگر دارای صفحه هنری هستید، میتوانید حسابهایی را تگ کنید که آثار هنری دیگران را به اشتراک میگذارند یا هنرمندان را معرفی میکنند.
یکی از بهترین راهها برای افزایش تعامل و رفتن به اینستاگرام، تشویق کاربران در به اشتراک گذاشتن پستهای شما است. از این طریق افراد بیشتری پستهای شما را میبینند و همزمان نرخ تعامل پیج نیز افزایش مییابد.
به آنالیزهای پیج خود دقت کنید.
به کارهایی که قبلاً برای صفحه خود انجام دادهاید و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، دقت کنید. ممکن است در طی این آنالیز به این نتیجه برسید که کاربران ویدئوهای شما را به استوریهایی که تنها عکس است، ترجیح میدهند یا نظرسنجیهایی را که در استوری انجام میدهید، بیشتر از پستهای نظرسنجی میپسندند.
با بررسی این آنالیزها میتوانید محتوایی را تولید کنید که برای کاربر جذابتر است و از این طریق با دریافت لایک، نظرات، ریپلای و سایر واکنشهایی که ممکن است به محتوای شما داشته باشند، تعامل بیشتری دریافت کرده و سریعتر به اکسپلور میرسید. با بررسی اینسایت پستها و صفحه خود میتوانید ببینید بیشترین مخاطبان خود را از کجا به دست آوردهاید و کدام یک از محتواهای به اشتراک گذاشته شده توسط شما، طرفدار بیشتری داشته است.
تبلیغات در اکسپلور
اگر ساکن ایران نیستید و صفحه خود را از خارج از ایران مدیریت میکنید، میتوانید این قابلیت را در نظر بگیرید. یکی از روشهای غیر ارگانیک برای رسیدن به اکسپلور، انجام تبلیغات در اکسپلور است که باید برای آن چند دلاری هزینه کنید. البته این روش شما را مستقیماً در اکسپلور قرار نمیدهد؛ بلکه شما را بهترین موقعیتی که ممکن است قرار میدهد! یعنی زمانی که شخص در حال اسکرول کردن بین محتوای اکسپلور است و درگیر تماشای آن است، شما را به عنوان یکی از این محتواها نمایش میدهد.
البته نباید تصور کنید با این روش قطعاً موفق خواهید شد و یک شیوه آسان است. برای این که در این روش موفق شوید باید محتوای شما به اندازه سایر محتوایی که در اکسپلور قرار میگیرد جذاب و مفید باشد تا کاربر را به خود جذب کند.
دور زدن الگوریتمها را از ذهنتان بیرون کنید!
خرید فالوور، لایک یا گروههایی که با هماهنگی از محتوای شما حمایت میکنند، ممکن است در کوتاه مدت به شما کمک کنند یا حتی سودی هم به همراه بیاورند اما در طولانی مدت نه تنها جواب نمیدهند بلکه ممکن است باعث آسیب دیدن پیج هم بشوند. رتبه بندی محتوای اینستاگرام و اکسپلور بر اساس ماشین لرنینگ (یادگیری ماشین) انجام میشود که دائماً با الگوهای جدید دادهها سازگار است؛, بنابراین میتواند فعالتهای غیر معتبر را تشخیص داده و تنظیماتی بر اساس این فعالیتها انجام دهد.
برای دریافت تعامل واقعی و ایجاد یک جامعه فعال، بر فعالیتهای ارگانیک و تولید محتوای جذاب تمرکز کنید.
اگر محتوایی در اکسپلور میبینیم که دوست نداریم، چه کنیم؟
احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که در صفحه اکسپلور شما محتوایی نمایش داده میشود که علاقهای به آن ندارید. در این صورت یک راه حل سریع برای رفع این مشکل این است که صفحه اکسپلورتان را به روز رسانی کنید. برای این کار کافی است صفحه را به پایین بکشید و رها کنید. همان طور که میبینید، ابتدا دایرهای در حال چرخش نمایش داده میشود و سپس محتوای صفحه به روز میشود. با این کار الگوریتم اینستاگرام متوجه میشود که محتوایی که در اکسپلور به شما نمایش داده شده مورد علاقه شما نبوده و تلاش میکند با نمایش محتوای جدید و بررسی رفتار شما در مقابل آن علایق شما را شناسایی کند.
اگر این روش جواب نداد میتوانید مراحل زیر را دنبال کنید:
- روی پستی که دوست ندارید ضربه بزنید تا باز شود.
- روی سه نقطه بالای پست ضربه بزنید.
- گزینه Not Interested را انتخاب کنید.
با این روش شما مستقیماً به اینستاگرام میگویید که چنین محتوایی مورد علاقه شما نیست.
بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ تهران را در بیزاپ پیدا کنید.