
چرا و چگونه متن بیو بنویسیم؟!
اگر شما بهعنوان یک کسب و کار آنلاین یا حضوری بخواهید به کمک وب سایت یا شبکههای اجتماعی مشتریان بیشتری پیدا کنید، باید از یک عبارت جذاب برای توصیف کسب و کار خود استفاده کنید.
بیو یک عبارت معنادار و به یاد ماندنی برای توصیف کسب و کارتان است که می تواند به درک مشتری از برند شما در فضای آنلاین و همچنین در دنیای واقعی کمک بسیاری کند. همچنین باعث افزایش اعتبار برند در فضای آنلاین خواهد شد.
شاید نوشتن درمورد کسب و کارتان کمی دشوار و عجیب به نظر برسد. اما نگران نباشید.
برای کمک به شما، به چند نکته درمورد نوشتن بیو اشاره کردهایم. همچنین در ادامه به نکات خاصی برای نوشتن متن بیو کسب و کار در شبکههای اجتماعی مختلف و پلتفرم های معرفی کسب و کار می پردازیم.
برای نوشتن یک متن در بیو یا قسمت توضیحات، به چه مواردی باید دقت کنیم؟
برای چه کسی مینویسید؟
پیش از شروع نوشتن، چند لحظه صبر کنید و درمورد مخاطب خود فکر کنید. باتوجهبه محصول یا خدماتی که ارائه میدهید و پرسونای فردی که از محصولات و خدمات شما استفاده میکند، هویت برند شما میتواند متفاوت باشد. این هویت شامل لحن و صدای برند شما است. صدای برند شما، شیوه نوشتاری است که برای ارتباط با مخاطب از آن استفاده میکنید.
قطعاً میدانید که شیوه نوشتاری مناسب افراد مسن، با شیوهای که برای ارتباط با نوجوانان استفاده میکنید، بسیار متفاوت است.
شما به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک و یا بزرگ، باید از روشی برای نوشتار استفاده کنید که مخاطبان شما از آن استفاده کرده و با آن ارتباط خوبی برقرار کنند. به این ترتیب آنها بهصورت طبیعی میتوانند از لحاظ ذهنی با شما و کسب و کارتان ارتباط برقرار کنند.
در سال 2016، مؤسسه هاروارد بیزینس ریویو، تحقیقی درمورد انگیزههای احساسی مشتریانی که ارتباط عمیقی با یک برند داشتند، انجام داد. نتایج این تحقیق نشان داد مشتریانی که از نظر ذهنی و احساسی با برند ارتباط برقرار کرده بودند، مبالغ بیشتری هزینه میکنند، بیشتر خرید میکنند، کمتر نسبت به قیمت حساس هستند و بیشتر احتمال دارد که آن کسب و کار را به دوستان خود پیشنهاد دهند.
شرکتهایی مانند کفش تامز، ردبول و نایک، هر یک هدف مشخصی از انتخاب صدای برند خود دارند که بیانگر سبک برند است. صدای برند شما نیز باید به گونهای باشد که مشتریان با آن ارتباط برقرار کنند و احساس خوبی نسبت به آن داشته باشند؛ به این ترتیب نسبت به حمایت از کسب و کار شما نیز، احساس خوبی خواهند داشت.
اصول پایه در نوشتن بیو
در ادامه به 3 اصل پایه که باید در نوشتن بیو یا توضیحات در نظر بگیرید اشاره میکنیم که رعایت کردن آنها میتواند تأثیر زیادی در جلب نظر مخاطب داشته باشد.
هرچه کوتاهتر بهتر!
هیچکس حاضر نیست زمان زیادی را صرف مطالعه پاراگرافهای طولانی درمورد یک کسب و کار کند. بعلاوه اکثر شبکههای اجتماعی و سایتها، قسمت بیوگرافی را به 150 تا 250 کاراکتر محدود کردهاند. در نتیجه نوشتن عبارت واضح و جذاب که توجه خواننده را فوراً جلب کند اهمیت زیادی دارد.
بیشتر بخوانید: شناسایی و استخدام افرادی که همیشه در حال یادگیری هستند
با توجه به مطالب بالا، زمان آن است که بدانیم چطور متن بیو را کوتاه و جذاب بنویسیم. با قسمتهای اساسی شروع کنید و در یک یا دو جمله اول به موارد زیر اشاره کنید:
- کدام محصول و خدمات شما زبانزد همه است؟
- محل کار شما کجاست؟
- چطور در این حوزه کاری جا افتادهاید؟
- یک قصه گوی جذاب باشید!
- برای برانگیختن احساسات، بُعد قصهگوی وجودتان را رها کنید تا قسمتی از ذهن که برای شنیدن و بهخاطر سپردن داستانها برنامهریزی شده است را فعال کند.
- به این فکر کنید که چه چیزی درمورد داستان کسب و کار شما وجود دارد که آن را از بقیه متمایز کرده است؟ منحصر بفردترین نکته درمورد محصول یا خدمات شما که باعث درک افراد از برند شما میشود چیست؟
علاوه بر این سعی کنید جزئیات و اطلاعات جذاب و حساس به داستان خودتان اضافه کنید تا مخاطب در مورد شما و استفاده از خدمات و محصولاتتان، بیشتر کنجکاو و مشتاق شود.
سئو را دست کم نگیرید!
عامل دیگری که باید در نظر بگیرید، قابل جستجو بودن است. در مورد نحوه جستجوی خود در وب فکر کنید. مثلاً اگر در پخت کیک به کمک نیاز داشته باشید، عبارتی مانند "دستور پخت کیک" را تایپ میکنید و احتمالاً در صفحه اول نتایج جستجو، صفحات زیادی با دستورالعملهای پخت کیک و نکاتی درمورد آن مشاهده میکنید.
به عبارت دیگر این مرحله و نتایجی که نمایش داده میشود، وابسته به بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) است. اگر میخواهید برای کالا یا خدمات خاصی که ارائه میدهید، مردم شما را پیدا کنند، روی کلمات کلیدی مرتبطی کار کنید که مردم برای پیدا کردن کسب و کارهای مشابه شما آنها را سرچ (جستجو) میکنند و در این مسیر از سئو کمک بگیرید.
یک مثال
در این جا یک مثال از توضیحات یک استخر آب گرم در سانفرانسیسکو که شامل عناصر داستان سرایی و SEO است برای شما آوردهایم:
خود را به تفریحات لذت بخش مانند، ماساژهای درمانی جوان کننده و چشمانداز های جذاب افق در استخر آب گرم نوب هیل دعوت کنید. بخار درمانی یا سونا را همراه با شنا در استخر سرپوشیده و آرامش بخش تجربه کنید. در فضای استراحت کنار استخر که برای مدیتیشن مناسب است، آسایش و راحتی را تجربه کنید و یک وعده غذایی دلچسب را مهمان ما باشید. همچنین از خدمات تکمیلی ویژه، شامل ماساژ صورت، درمان بدن و مانیکور و پدیکور بهره مند شوید.
یک اصل تعیینکننده!
مانند همه ما، مشتریان هم قبل از این که تصمیم به خرید بگیرند، در وب جستجو میکنند، به شبکههای اجتماعی مراجعه میکنند یا از نظر دیگران کمک میگیرند. با توجه به اصل رابرت کالدینی، متخصص روانشناسی نفوذ، هنگامی که مردم درمورد کاری که انجام میدهند مصمم و مطمئن نیستند، با توجه به عملکرد دیگران تصمیمگیری میکنند.
این اتفاق با نام "تأیید اجتماعی" شناخته میشود.
بهعنوانمثال، وقتی یک سلبریتی یا یک فرد متخصص محصولی را پیشنهاد میدهد، ما هم با تصور اینکه آنها اطلاعات بیشتری نسبت ما دارند از آنها پیروی میکنیم و برای خرید آن محصول تمایل پیدا میکنیم.
بسیاری از افراد پیش از خرید یک محصول یا خدمات، برای دریافت تأیید اجتماعی به شبکههای اجتماعی و اینفلوئنسرها یا کارشناسان مورد علاقه خود مراجعه میکنند؛ بنابراین صرف وقت و هزینه برای توصیف کسب و کارتان در شبکههای اجتماعی و حضور فعالانه در آنها اهمیت زیادی دارد.
در هر شبکه چطور بنویسیم؟!
هر پلتفرم یا شبکه، دستورالعمل های متفاوتی برای قسمت شرح کسب و کار دارد؛ همچنین مخاطب هر یک از این شبکهها نیز متفاوت است. برای هر سایت، میتوانید با عبارت استانداردی که برای کسب و کارتان نوشتهاید شروع کنید و آن را متناسب با تفاوتهای جزئی و خاص هر سایت تغییر دهید.
در ادامه نحوه معرفی کسب و کار در سایتها و شبکههای اجتماعی مختلف را بررسی خواهیم کرد:
بیزاپ Bizap
در این پلتفرم علاوه بر امکان بروز رسانی اطلاعات کسب و کار خود، میتوانید قسمت توضیحات را بهینهسازی کرده و از کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و خدمات خود استفاده کنید. پاسخگویی به نظرات کاربران و مشتریان یک راه مهم برای برقراری ارتباط با آنها است.
صفحه کسب و کار شما در بیزاپ شامل سه قسمت است که میتوانید در آنها درمورد کسب و کارتان بنویسید. در ادامه برای هر قسمت به نکاتی اشاره کردهایم:
ویژگیهای خاص:
از کلمات کلیدی استفاده کنید اما از به کار بردن بیش از حد آنها پرهیز کنید. بعلاوه از ذکر کردن خدماتی که ارائه نمیدهید بپرهیزید. این بخش فرصتی است برای نشان دادن دلایل منحصر بفرد بودن شما و آنچه بهواسطه آن شناخته میشوید. حداکثر تعداد کاراکتر: 1500 عدد
درباره کسب و کار:
در این بخش داستان شروع کسب و کار خود را با افراد به اشتراک بگذارید. در این قسمت قدرت داستان سرایی شما نقش اساسی ایفا میکند. میتوانید مواردی مثل سال تأسیس و نقاط عطف مهم کسب و کارتان را در این قسمت ذکر کنید. حداکثر تعداد کاراکتر: 1000 عدد
معرفی مدیر یا صاحب کسب و کار:
این قسمت، فرصت نشان دادن چهره اصلی کسب و کارتان به مشتریان را فراهم میکند. به این ترتیب میتوانید اشتیاق خود برای انجام خدمات را بیان کرده و از عباراتی که شامل جزئیات شخصیتری است استفاده کنید. حداکثر تعداد کاراکتر: 1000 عدد
نکته: از این قسمتها برای اطلاع رسانی پیشنهادات و تخفیفها، اطلاعات تماس یا قرار دادن لینک استفاده نکنید. همچنین از عباراتی که باعث آزار یا بیاحترامی به رقبا، مشتریان و بازدیدکنندگان صفحه شما میشود، استفاده نکنید.
توییتر Twitter
دقیقاً مانند متن یک توییت، عبارتی که برای شرح کسب و کار خود استفاده میکنید باید کوتاه، قابل جستجو و شامل 1 یا 2 هشتگ مرتبط با کسب و کارتان باشد. نگران استفاده از جملات ناقص، عبارات کوتاه و جملات اختصاری نباشید و آنها را به سادگی به کار ببرید. فضای توییتر آزادتر است و چارچوب خاصی برای جمله بندی ندارد.
گرچه توییتر یک شبکه رسمی نیست، اما سعی کنید در آن بهصورت حرفهای فعالیت کنید. وب سایت Hootsuite، برای ایده دادن به شما، 30 نمونه از بیوهای قابل قبول در توییتر را جمع آوری کرده است که برای دیدن آنها میتوانید به این سایت سر بزنید.
- حداکثر تعداد کاراکتر: 160 عدد
- تگ کردن هر کسب و کار یا حساب شخصی مرتبط، در صورت امکان (بهعنوان مثال "وابسته به رستوران @ ... " یا "تاسیس شده توسط @.......")
- استفاده از دعوت به اقدام (Call To Action)و لینک، در صورتی که چیزی برای ارائه دارید.
فیسبوک FaceBook
در فیسبوک، شما این فرصت را دارید که توضیحات کسب و کار را در بخش "درباره" در صفحه خود بنویسید. داستان کسب و کارتان، مناطقی که خدمات ارائه میدهید، رویدادها و غیره را میتوانید در این بخش بنویسید. فیسبوک یک پلتفرم تعاملی است؛ در نتیجه سعی کنید در پروفایل خود احساس اجتماعی بودن و تعامل با کاربر ایجاد کنید.
- حداکثر تعداد کاراکتر برای توضیحات کلی: 255 عدد. سایر بخشها که مربوط به جزئیات کسب و کار است دارای محدودیت تعداد کاراکتر نیستند؛ اما این به این معنی نیست که باید متنهای طولانی بنویسید!
- بخش "اطلاعات کسب و کار" به شما فرصت بیان کردن جزئیات اصلی مانند تاریخ تأسیس، نوع کسب و کار و هدف از آن را میدهد.
- بخش "اطلاعات تماس" شامل آدرس وب سایت، شمارهتلفن، ایمیل و سایر اطلاعات برای برقراری ارتباط با شما است.
- قسمت "اطلاعات بیشتر" شامل بخشهایی برای اطلاعات اضافی است. مثلاً محصولات، منوها، جوایز و افتخارات و ... را میتوانید در این قسمت وارد کنید.
اینستاگرام Instagram
اینستاگرام بهصورت کلی یک شبکه اجتماعی کاملاً تصویری با فضایی دوستانه و غیررسمی است؛ بنابراین تلاش کنید به کمک توضیحات در قسمت بیو یک تصویر زنده و جذاب از برند خود ترسیم کنید. همزمان که برای حضور در اینستاگرام و تولید محتوای تصویری تمرکز میکنید، باید برای نوشتن یک متن جذاب که در فالوورهای شما احساس خوبی ایجاد کند، زمان بگذارید.
حداکثر تعداد کاراکتر: 150 عدد.
- استفاده از ایموجیها باعث جذابیت قسمت بیو در پروفایل شما میشود و شما را متمایز میکند.
- استفاده از موقعیت مکانی یا Location و هشتگها باعث جذب افراد مرتبط به کسب و کارتان میشود.
- استفاده از قابلیت تگ یا منشن کردن افراد یا کسب و کارهای مرتبط، در صورت امکان (بهعنوان مثال "وابسته به رستوران @ ... " یا "تاسیس شده توسط @.......")
در وب سایت Falcon.io به نکات دیگری نیز برای نوشتن متن بیو در اینستاگرام اشاره شده است که میتوانید آنها را همراه با مثالهایی از جالبترین بیوها مشاهده کنید.
لینکدین LinkedIn
اگر کسب و کار شما یک تجارت بزرگ است و پرسنل زیادی دارید، باید استفاده از لینکدین را حتماً در نظر بگیرید. با استفاده از هشتگهای مرتبط با حوزه کاری خود میتوانید استعداد خود در اداره یک کسبوکار را نشان دهید و حتی کارمندان جدیدی جذب کنید!
- حداکثر تعداد کاراکتر برای نام شرکت: 100 عدد.
- برای قسمت درباره ما: 2000 عدد (البته لینکدین توصیه میکند این قسمت را کوتاه و جذاب بنویسید).
- بهینهسازی صفحات با توجه به حوزه کاری، میزان بزرگ بودن کسب و کار، تخصص و همچنین استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، به افراد کمک میکند شما را در این شبکه راحتتر پیدا کنند.
- درصورتیکه در حال جذب نیرو هستید، میتوانید صفحاتی برای فرصتهای شغلی ایجاد کنید که با عنوان Job Pages شناخته میشوند.
- برای دریافت اطلاعات بیشتر و نمونههای جذاب از کسب و کارهای کوچک در لینکدین، میتوانید به مقاله "The 11 Best Small Business LinkedIn Pages We’ve Seen." در وبلاگ لینکدین مراجعه کنید.
حرف آخر
نوشتن یک توضیح مختصر برای کسب و کار در شبکههای اجتماعی را بهعنوان یک کار دشوار نبینید. درمورد داستان خود فکر کنید، درمورد نقطه تمایز خود با دیگران بنویسید و اجازه دهید به کمک قدرت تأیید اجتماعی، مشتریان جدید و قدیمی شما را پیدا کنند. فعالیت در شبکههای اجتماعی مختلف شما را یک کسب و کار پویا، زنده و اجتماعی نشان میدهد. پس سعی کنید در هر شبکه و پلتفرمی متناسب با شرایط آن عمل کنید و با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید.
بهترین شرکت دیجیتال مارکتنیگ شیراز را در بیزاپ پیدا کنید